ÇOCUKLAR VE REKLAMLAR








  Reklamlar... Gizlisi, ürün yerleştirmelisi, algı bloglamalısı envai çeşidi girdi hayatımıza. Program arasında, haberlerin arasında, hatta reklam arasında reklam bombardımanına tutuluyoruz. Televizyon, internet, radyo gazete, dergi, sinema vb. hiçbir yerde kaçış yok. Bu kadarına alıştık zaten. Olmayınca garibimize gidiyor.
            Bugün çocukların üzerine yapılan reklamları eleştireceğim. Çocuk kanallarında çizgi filmler arasına konan reklamlar. Çizgi film izleyen ufaklık tarafından, kaç kere sürüklenerek TV başına götürüldünüz? ‘Anne bana bunu al. Çok güzeeeellll’. Bir de bunun dışarıda yaşanan ve genelde felakete dönüşen örnekleri var. Geçen gittiğim bir AVM nin oyuncak dükkânında koca çocuk kendini yere atmış ağlıyordu; Sevdiği çizgi film karakterinin bebeği çıkmış. Öteki kız reklamlarda gördüğü oyuncak kediye sarılmış ayak diretiyordu.
Zekâ, beceri, yaratıcılık geliştiren oyuncaklar bile olsalar, ailelerin düştüğü durum çok zor. Reklamları yapılan oyuncaklar genelde çok pahalı. Orta gelirli bir aile olarak bütçeden ayrılabilecek bir miktar değil. Zaten o çocukların aileleri de oyuncakları bırakıp, mağazadan çıkmaya ikna etmeye uğraşıyorlardı. ‘Baban maaşını alsın, gelir alırız aşkım’ Çok sık başvurulan bir taktik değil mi?    Hadi diyelim aldınız. Ertesi, gün başka bir reklam görecekler ve ertesi gün bir başkasını… Yetişmek mümkün değil. Genelde de 2-3 gün oynanıp sonra bir tarafa fırlatılan onca oyuncak. İzledikleri reklamların etkisiyle sürekli sahip olmaya odaklı  bir o kadar da tatminsiz çocuklarımız.
       
            Bu yazıyı yazarken evdeki çocuklara ‘aileniz istediğiniz oyuncağı almayınca ne hissediyorsunuz ?’ diye bir soru yönelttim. Cevaplar :’Çok mutsuz olurum.’ ‘ Sözümü dinletememiş olurum ve bana olan sevgilerinden şüphe ederim’  2 çocuktan 2 ayrı cevap.
Bu cevaplara psikolog olsaydım sayfalar dolusu yazı yazardım. Ben sadece üzülebildim.
Reklamlar sayesinde maddi eşyalar, mutluluğun hatta sevginin anahtarı olmuş.

O küçük dünyaları yanlış algılarla kirlenmesin, bozulmasın. Onları korumak bizim görevimiz. Görünen o ki bu konuda pek başarılı değiliz.



                                                                                                                       EDUPPA

Yorumlar